Recensie ‘Buren’

Met dank aan Ilona en LS Amsterdam voor dit exemplaar

Flaptekst

Meredith White was ooit een van de bekendste sterren van Hollywood, totdat een tragische gebeurtenis haar carrière vroegtijdig beëindigde. Ze keerde de wereld de rug toe en raakte vervreemd van haar familie. Al vijftien jaar leeft Meredith als een kluizenaar in haar indrukwekkende herenhuis in San Francisco. Op een warme zomeravond wordt de stad opgeschrikt door een verwoestende aardbeving, met een grote chaos als gevolg. Zonder aarzelen nodigt Meredith haar inmiddels dakloze buren uit in haar grotendeels ongeschonden gebleven huis. Een arts met een uitstekende reputatie, een beeldschone jonge vrouw die door haar steenrijke vriend als speeltje wordt gezien, een virtuoze pianist van in de tachtig – ieder van hen heeft een eigen verhaal, en een zorgvuldig verborgen gehouden geheim. Vreemden worden vrienden en relaties bloeien op terwijl ze elkaar steunen, niet alleen bij het repareren van de schade, maar ook met de trauma’s in hun persoonlijke leven. Als Meredith aarzelend uit haar schulp kruipt, kijkt ze met andere ogen naar haar kluizenaarsbestaan, naar de dochter met wie ze zelden contact heeft en zelfs haar carrière. En dankzij de vermoedens van een van haar nieuwe kennissen komt een schokkende waarheid in haar eigen leven aan het licht.

Auteur: Danielle Steel
Uitgeverij: LS Amsterdam
Genre: Roman
Uitvoering: Paperback
Rating: 4 ⭐

Buren

Recensie

‘Buren’ is mijn introductie met Danielle Steel. Ik werd gewaarschuwd dat Steel vaker de diepgang net wat minder plek geeft in een boek. Hier was ik dan ook wel wat huiverig voor.

Dit was echter niet het geval, eigenlijk het tegenovergestelde. De eerste hoofdstukken bevatten naar mijn zin net te veel uitleg, waardoor het even lastig beginnen was. Daarna was het een boek die een loopje met je nam. Steel neemt je mee door het verhaal waar van alles in terug te vinden is; duistere karakters, een plottwist, duistere praktijken en karakters die ik maar al te graag nomineer voor de ‘trekhaak-award’.

Voor wie nog niet bekend is met mijn trekhaak-award volgt hierbij een korte uitleg. Ongeveer een jaar geleden was ik zo boos op een karakter dat ik dat karakter zou willen straffen door hem aan de trekhaak van de auto vast te binden en eens goed gas te geven. Dit is een leven gaan leiden en nu is dat voor mij wel een dingetje geworden. En nomineer ik karakters die een goede straf verdienen voor de ‘Trekhaak-award’.

Steel heeft een fijne schrijfstijl en neemt ze je met een soepele schrijfstijl mee door een verhaal. Op de eerste hoofdstukken na, had dit boek een fijne opbouw en goede spanningsboog.

Ik kan zeggen dat ik na dit boek zeker nog eens een Steel wil gaan lezen.

Gepubliceerd door Samsboeken